Hovedvirksomheten til Rogaland Teater AS er å fremme kunstnerisk utvikling og fornyelse, og sørge for at alle får tilgang til scenekunst og kultur av høy kvalitet. Barne- og Ungdomsteatret (BUT), der barn spiller teater i en profesjonell ramme, er en integrert og viktig del av teatrets virksomhet. Teatret har fire scener sentralt beliggende i Stavanger og skaper produksjoner både på egne scener og gjennom samarbeidsprosjekter. Teatret opererer med en strategiplan som ble godkjent av styret januar 2023, og som er gjeldende for perioden 2023-2025. Teatrets visjon er å «gjøre spillerommet større» og organisasjonens kultur bygger på verdiene «nysgjerrig, dyktig og raus».
Rogaland Teater kan se tilbake på et år med stor aktivitet, høye besøkstall, mange samarbeid og nye konsepter. Det resulterte i totalt 530 avviklede forestillinger, 21 produksjoner og et samlet billettsalg på 90 373 billetter.

ØKONOMISKE FORHOLD
Økonomiske forhold
I samsvar med regnskapsloven §3-3a bekreftes det at forutsetningene om fortsatt drift er til stede. Sum driftsinntekter i 2024 ble kr. 133,5 millioner mot kr. 123,7 millioner i 2023.
Egenkapitalen er på kr. 67,9 millioner pr 31.12.2024, dvs. en EK-andel på 57%. Likviditetsbeholdning utgjør ca. kr. 38,9 millioner (ikke medregnet bundet skattetrekk), og er på et tilfredsstillende nivå. Det er styrets vurdering at både EK- og likviditetssituasjonen er god i forhold til virksomhetens risikobilde.
Sum driftskostnader i 2024 ble kr.131,6 millioner mot kr.124,9 millioner i 2023. Årets resultat viser et overskudd på kr. 3 309 000. En aktuariell gevinst på kr.11,5 millioner er ikke resultatført, men ført direkte som reduksjon i pensjonsforpliktelser og økning i pensjonsmidler og egenkapital. Likviditeten har vært tilfredsstillende gjennom hele året.
Styret kjenner ikke til forhold som er vesentlige for å bedømme selskapets stilling som ikke fremgår av resultatregnskap, balanse og noter. Det er heller ikke inntruffet forhold etter regnskapsårets utløp som er vesentlige for å bedømme selskapets resultat og stilling.
Forvaltning av bygg og anlegg
Det er i 2024 kostnadsført investeringer, avskrivninger og vedlikehold i bygg og utstyr på kr. 16,4 millioner mot kr. 14,2 millioner i 2023.
Teatret gjennomfører i samsvar med St.meld. nr. 32 (2007 – 2008) Bak kulissene eksternt tilsyn av utstyrs- og eiendomsforvaltningen hvert fjerde år. Et slikt tilsyn ble gjennomført i 2024. Rapporten fra tilsynet viser at utskiftning av ventilasjonssystemet i et 3-5-årsperspektiv har et investeringsbehov på ca. 113 millioner kroner.
Det er styrets vurdering at vedlikeholdsetterslepet ikke medfører fare for teatrets videre drift, men kan gi redusert tilbud ved teknisk havari eller i forbindelse med planlagte utskiftninger.
Teatret har ikke tidfestet eller vurdert mulige finansieringsmodeller for bytte av ventilasjonssystemene da dette er avhengig av prosessen med nybygg og avklaringer i den forbindelse. Det vil uansett ikke være mulig for teatret å egenfinansiere dette arbeidet, men må lånefinansiere eller motta ekstra investeringsmidler fra tilskuddsgiverne til dette. Historisk sett er det vanlig at denne type arbeider skjer gjennom egne investeringstilskudd eller tilskudd til å dekke kapitalkostnader ved lånefinansiering.
Da prosjektet med å utvikle nybygg for Rogaland Teater og Museum Stavanger har mottatt kr. 10 millioner i prosjektstøtte i Statsbudsjettet for 2025, er det styrets vurdering at store investeringer i dagens bygg bør avventes inntil tydeligere avklaring av prosjektet foreligger. Stavanger kommune er mottaker av dette tilskuddet, og det planlegges å gjennomføre en arkitektkonkurranse i løpet av 2025.
Finansiell risiko
Teatret er i liten grad eksponert for finansiell risiko:
- 80% av driftsinntektene i 2024 var offentlige tilskudd.
- I forbindelse med bygging av ny rømningsvei ved Intimscenen og bygging av ny scenerigg på Hovedscenen, har teatret to langsiktige lån på henholdsvispålydende 2,0 millioner og 13,7 millioner kroner (pr. 31.12.2024). Lånene har en fast nominell rente på henholdsvis 5,62% og 4,75%, og kapitalkostnadene dekkes gjennom økte tilskudd fra tilskuddsgiverne i låneperioden.
- Likviditeten i selskapet er god.
- Markedssituasjonen til teatret er under normale omstendigheter stabile, selv om det er svingninger fra år til år. Teatret forsøker gjennomlangsiktig markeds- og utviklingsarbeid å etablere gode og varige relasjoner til sitt publikum for å oppnå sine besøksmål. Innføringen av dramakort har bidratt til å oppnå disse målene.
Samlet positiv netto kontantstrøm fra operasjonelle aktiviteter var på ca. 14,7 millioner kroner. Driftsresultatet var et overskudd på ca. 3,3 millioner kroner. Differansen skyldes ordinære avskrivninger, aktuariell gevinst pensjonsmidler og endring i andre tidsavgrensede poster.
KUNSTEN
Rogaland Teaters strategiske mål er å være det foretrukne teatret for et mangfold av nyskapende kunstneriske krefter. For å kunne være dette og samtidig oppnå best mulig ressursutnyttelse, drives teatrets programutvikling ved hjelp en vekselbruksmodell.
Vekselbruksmodellen gjør at teatret rigges for gjenopptakelse på samtlige forestillinger. På hovedscenen er det gjort justeringer som gjør at teatret til enhver tid kan ha dekorasjoner til tre forskjellige forestillinger stående i scenerommet og dermed er potensialet optimalisert på teatrets største og mest fleksible scene.
Teatret har i 2024 utnyttet tilgjengelige ressurser og flater for å skape så bredt og variert tilbud som mulig. Dette skyldes god planleggingshorisont og bedre rutiner som har tillatt å «gjøre spillerommet større» på tross av strammere rammevilkår. På tross av at det i 2024 ble behov for endringer i programmeringen, gjorde vekselbruksmodellen det mulig å håndtere hendelsene på en måte som både førte til gode anmeldelser og mer publikum enn forventet.
Teateråret 2024
Våren
Høstprogrammet fra 2023 ble videreført i januar med «Kvakk» og «Fanny og Alexander» og Espen Hana som i løpet av runde nummer fire av «Alle fantastiske ting» nådde 150 utsolgte forestillinger. På Hovedscenen gikk «En sporvogn til begjær» og publikum fikk en røff trikketur inn i selvbedraget, livsløgnen, fortvilelsen og begjæret. På intimscenen gikk et litt annet familiedrama i «Tåkefall» og i Teaterhallen tok Ungdomsteatret tok oss med til selveste «Dracula». Barne- og ungdomsteatret var også godt representert da «Roald Dahls Matilda – the musical» ble satt opp på Hovedscenen. Her besto ensemble både av voksne skuespillere og medlemmer fra Barne- og ungdomsteatret. «Matilda» var utsolgt før premieren og det ungdommelige ensemble levde opp til forventningene og sjarmerte publikum i senk.
Høsten
Høstsesongen startet med et nydelig gjensyn med Benedicte Izabell Ekeland i «Cassandra» som spilte for fulle hus i hele spilleperioden. Sammen med Haugesund Teater feiret teatret 175 års jubileet for Alexander Kielland med et nyskrevet stykke om Kielland. Svein Tindberg gjestet teatret med et stykke om Esau og Jakob. Publikum omfavnet forestillingen om brødreparet og Svein spilte over 40 utsolgte forestillinger i Teaterhallen. Utsolgt var det også på Intimscenen i høst, der publikum fikk oppleve en nydelig versjon av Fosses «Eg er vinden».
I oktober var det klart for Barne- og ungdomsteatrets store familieforestilling og denne gangen var det klassikeren «Pinocchio» som ble satt i scene. Tidligere Barne- og ungdomsteatermedlem Marie Kallevik kom sammen med klovnemakker Anna Marie Simonsen med den fysiske forestillingen «Troll», som ble vist både for de store og for de små i Teaterhallen.
KIDSÅ
Barne- og Ungdomsteatret (BUT) er unikt. Dette er et strategisk område som gir stor verdi og som utvikles videre til gavn for scenekunsten og samfunnet. BUT har som strategisk mål å
lede an arbeidet med å utvikle Barne- og Ungdomsteater av og med barn og unge, og ha et tilbud av høy kvalitet hele året.
Barne- og ungdomsteatret har stor aktivitet gjennom hele året med blant annet teaterklubb for 380 medlemmer, Lørdagsgodt for våre yngste publikummere, undervisning av teknikere i BUT KRU og selvsagt forestillinger med og for barn og ungdom. Samarbeidsprosjektet med Johannes læringssenter, «Samspill», fortsatte i 2024. Dette fører med seg at det kommer noen flere ikke-norske medlemmer videre inn i BUT. Samarbeidet med Al- Kasaba i Ramallah er dessverre satt på vent på grunn av krigen. Seint i 2024 mottok BUT en gledelig gave fra sparebankstiftelsen SpareBank 1 Sør-Norge på kr. 2 470 000,- Disse midlene skal brukes på å styrke tilbudet til barn og unge ytterligere de neste årene.
KOMPISENE
Rogaland Teaters kunder, samarbeidspartnere og andre interessenter er et eget strategisk område. Dette er teatrets Kompiser. Strategisk sett arbeides det med å skape flere engasjerte og lojale Kompiser gjennom publikumsutvikling, egeninntekter, allianser, næringssamarbeid og eierrelasjoner.
Dramakortholdere står for ca. 30 % av billettene og ser i snitt 7,5 forestillinger i året. De er også teatrets beste ambassadører og introduserer andre publikummere for teatrets produksjoner. I 2024 anslås det at hver Dramakortholder kjøpte i snitt 1,5 ordinære billetter utover sine egne Dramakortbilletter. Etter at dramakortet ble innført har det vært en markant økning av publikum på våre biscener. Ved utgangen av 2024 var antall Dramakort totalt 3892 (Dramakort 3745 og Dramakort UNG 147), mot 3882 i 2023.
Det arbeides kontinuerlig med å gjøre kundereisen både fysisk og digitalt så enkel og intuitiv som mulig. Dette slår ut i at antall billetter som kjøpes på nett økt betydelig.
Rogaland Teater har også en stor og lojal kompisgjeng i form av ni støttespillere og tre samarbeidspartnere. I 2024 forlenget alle tolv sine avtaler, og dette er en av grunnene til at Rogaland Teater kan opprettholde sitt kunstneriske tilbud og nå nye publikumsgruppen. Det arbeides også bra med skoler og lærere opp mot både innhold og alderssegmenter.
Det er i tillegg god dialog med presse både lokalt og nasjonalt gjennom åpenhet og ærlighet. Teatret har faglig godt omdømme når det gjelder innhold på sosiale medier, bra språk og visuelt flott materiale.
Samarbeidet med Museum Stavanger (MUST) har også blitt forsterket i takt med utviklingen i arbeidet med nytt bygg. Utover dette har relasjonene med både SSO, Kulturhuset Sølvberget m.fl. utvidet seg veldig positivt både gjennom bibliotekssamarbeid, litteratursnakk, teatersalonger og podkaster.
støttende.
KOLLEGAENE
Kollegaene omfatter teatrets egne ansatte, deres kompetanse og bruk av teknologi og innebærer hvordan teatret bør være organisert i takt med utviklingen i scenekunstfeltet.
Dette oppnås gjennom å videreutvikle en kultur som er preget av nysgjerrige, dyktige og rause medarbeidere. Arbeidet med å videreutvikle kulturen har vært på agendaen gjennom hele året, både på ledernivå og i samarbeid med tillitsvalgte og arbeidsmiljøutvalg.
Samarbeidsklima er godt. Det arbeides aktivt med å videreutvikle organisasjonen, både med psykososiale tiltak og med kompetanseheving. Medarbeiderundersøkelsen for 2024 viser en utvikling i positiv retning og arbeidet med å videreutvikle tillit, arbeidsglede og stolthet til organisasjonen fortsetter inn i 2025. Omorganisering i billettluke og i tekniske avdelinger er gjennomført. Begge kunstneriske ledere og et medlem av dramaturgiatet har gjennomført kurs i mangfoldsledelse i løpet av året.
Pr. 31.12.2024 har teatret følgende kjønnsbalanse:
Kjønnsbalanse pr 31.12.24 | Antall | Andel kvinner | Andel menn | Andel av alle ansatte |
Fast ansatte | 109 | 60 % | 40 % | 77 % |
Midlertidig ansatte | 33 | 48 % | 52 % | 23 % |
SUM | 142 | 57 % | 43 % | 100 % |
Ved ansettelser tilstreber teatret å jevne ut eventuell kjønnsmessig ubalanse. Styret er også opptatt av at teatret utøver gode likelønnsprinsipper ved teatret. Likestilling og diskriminering drøftes årlig med tillitsvalgte i samarbeidsutvalget som har fire faste årlige møter. Teatrets ansatte omfattes av tariffavtaler som regulerer lønns- og arbeidsbetingelser uavhengig av kjønn. Disse avtalene regulerer også arbeidstid, ferie og fritid, permisjoner mm. som sikrer en tilfredsstillende mulighet for å kombinere arbeid og familieliv.
Teatret har utarbeidet en kartlegging og redegjørelse for faktisk likestilling og aktiviteter for likestilling og mot diskriminering i egen rapport for 2024. Rapporten er tilgjengelig på teatrets hjemmeside; www.rogaland-teater.no.
Fravær pga. sykdom har vært på 4,75% i 2024. Dette er under det fastsatte målet om maksimalt 5% sykefravær. Styret ved teatret består av tre kvinner og fire menn (pr. 31.12.2024). Det har blitt avholdt totalt syv styremøter i 2024. Det er ikke tegnet forsikring for styrets medlemmer og daglige leder for deres mulige ansvar overfor foretaket og tredjepersoner.
NYTT TEATER – KONSEPT 6
Teatret tenker strategisk omkring de utfordringer som gjelder både nåværende og fremtidig bygningsmasse. Teatrets mål er å få prosjektet inn i forprosjektfasen med konsekvensene for både eksisterende bygg og eventuelle andre bygg under bygge- og anleggsperioden innen utgangen av 2025. Den interne forankring av prosjektet er god, men prosjektet må tilføres mer bemanning for å kunne håndtere neste fase. Teatret har egenkapitalfinansiert prosjektarbeidet fra midten av 2024.
Prosjektet mottok høringsinnsigelser ved oppstart av planprosess våren 2024 og året har i stor grad blitt benyttet til å avklare spørsmål som dukket opp i høringen.
I desember 2024 ble det besluttet at prosjektet igangsetter arkitektkonkurranse våren 2025 og at Stavanger kommune sender ny, oppdatert søknad til Kulturdepartementet. I statsbudsjettet for 2025 ble det tildelt 10 millioner kroner til prosjektet, dette var i tråd med beløpene i søknaden.
BÆREKRAFT OG SAMFUNNSANSVAR
Teatret forvalter sitt samfunnsansvar i tråd med regjeringens eierpolitikk. Teatret har offentlig tilgjengelige retningslinjer for utøvelse av samfunnsansvar og respekterer grunnleggende menneskerettigheter, slik de fremkommer i internasjonale konvensjoner. Dette følges også overfor våre leverandører og samarbeidspartnere. Teatret er underlagt åpenhetsloven og publiserer årlig åpenhetsrapport på egne hjemmesider.
Teatrets strategiske mål er redusere CO2 utslipp med 30% innen 2025 fra basisåret 2019. Dette skal skje gjennom å utvikle relevant bærekraftstankesett i organisasjonen, utøve ansvarlig forbruk og produksjon, bidra til bærekraftige byer og lokalsamfunn, og redusere utslipp fra industri og infrastruktur og gjennom innovasjon*.
I løpet av 2024 har teatret fortsatt sitt arbeid med miljøtiltak og alle de kunstneriske produksjonene har blitt oppfordret til bærekraftig ressursbruk. De vesentligste utslippsfaktorene er energi, reiser og avfall og tiltak innen dette blir iet mest oppmerksomhet. Det er reduksjon i flyreiser som i størst grad har redusert teatrets utslipp i 2024. I løpet av høsten startet arbeidet med å bli resertifisert som miljøfyrtårn. CO2-utslipp i 2024 var på 81 tonn sammenliknet med 112 tonn i 2023. Tallene er basert på lik beregning i henhold til GHG-rapporten.
*FNs bærekraftsmål 12, 11 og 9
UTSIKTENE FREMOVER
Styret er bekymret over rammebetingelsene for scenekunsten. Teateret har over flere år hatt en reell reduksjon i rammetilskuddet samtidig som kravene og forventningene til institusjonen har økt. På tross av at teatret i perioden har innført programmerings- og publikumstiltak som har effektivisert forestillingsavviklingen og økt publikumstilstrømningen, er reduksjonen i tilskuddet større enn oppnådd gevinst fra tiltakene. En styrket rammefinansiering er av vesentlig betydning for å sikre kjernevirksomheten i årene som kommer.
Budsjettet for 2025 er et underskuddsbudsjett på kr. 2 millioner. De budsjetterte underskuddene skyldes i hovedsak underfinansiering av prosjektet med nytt bygg. I 2025 vil det gjennomføres arkitektkonkurranse, som igjen vil vi nye retning inn i forprosjektfasen med konsekvenser for både eksisterende bygg og eventuelle andre bygg under byggeperioden.
Et av styrets viktigste oppgaver er ansettelse av teatersjef. Derfor knytter det seg stor spenning til prosessen med å rekruttere nye teatersjef til teatret. Dette vil bli gjennomført i 2025 i og med at teatersjefs åremål utgår i 2026.
STYRET TAKKER
Styret vil spesielt rette en stor takk til kunstnerisk og administrativ ledelse, alle ansatte og medvirkende for innsatsen og resultatet i 2024. Styret vil også takke samarbeidspartnere og eiere for innsats, interesse, engasjement og bidrag i året som gikk. En stor takk rettes også til Rogaland Teaters engasjerte, lojale og kunnskapsrike publikum.
Stavanger 24. februar 2025

